Формування уявлень у молодших школярів про види і жанри образотворчого мистецтва

Педагогіка » Особливості методики ознайомлення молодших школярів з видами і жанрами образотворчого мистецтва » Формування уявлень у молодших школярів про види і жанри образотворчого мистецтва

Сторінка 18

Сутність розробленої системи роботи з видами і жанрами мистецтва у навчально-виховному процесі початкової школи полягає у поетапному формуванні і корекції умінь виконання різних видів і жанрів образотворчого мистецтва, використанні узгоджених з провідними освітніми, виховними та розвивальними цілями кожного етапу змістових особливостей роботи, спеціальних прийомів активізації, упорядкування, спрямування, підкріплення пізнавальної діяльності школярів, виклику і закріплення у них адекватних емоційних реакцій, мотивованих естетичних і моральних суджень-оцінок, розвитку пізнавальної самостійності тощо. Зокрема, доведено можливість оволодіння молодшими школярами алгоритмами пізнавальної діяльності у роботі з видами і жанрами образотворчого мистецтва в напрямку пізнання і відтворення їх логічної і художньої сутності, вербалізації і аргументації вражень.

Експериментальна перевірка запропонованої системи педагогічного керівництва формуванням умінь виконання різних видів і жанрів образотворчого мистецтва учнів 4-х класів довела її обґрунтованість і виховну ефективність щодо впливу на розвиток пізнавальної, емоційно-чуттєвої, ціннісно-орієнтаційної сфер особистості школярів. Так, зокрема, після закінчення формуючого експерименту середній показник високого рівня розвитку умінь виконання різних видів і жанрів образотворчого мистецтва в учнів експериментального класу на 12,5% перевищував відповідний результат в учнів контрольного класу.

Проведене дослідження не охоплює всього комплексу проблем художньо-естетичного виховання учнів. Викликають значний науковий і практичний інтерес вивчення впливу розуміння школярами художнього образу різних видів і жанрів образотворчого мистецтва на розвиток їх образотворчої діяльності й удосконалення якості малюнків, дослідження особливостей сприймання учнями різних вікових категорій різних видів та жанрів образотворчого мистецтва. Подальші дослідження необхідно спрямувати на створення цілісної системи художньо-естетичного виховання молодших школярів і з'ясування образотворчо-виховного ефекту комплексного впливу різних видів і жанрів мистецтва, у тому числі образотворчого, на розвиток особистості учнів початкової школи.

Завдання образотворчої діяльності учнів 4 класу

Навчальні завдання

Кількість уроків

Орієнтовна тематика

Рекомендована техніка та матеріали

Методи, прийоми, засоби викладання

1. Сприйняття: художній образ як основа мистецтва. Специфіка художнього образу в образотворчому мистецтві; жанри образотворчого мистецтва; засоби художньої виразності в різних видах образотворчого мистецтва (і в порівнянні з іншими видами мистецтв); особливості реалістичної і декоративної манери зображення (на початковому рівні)

3-4

Уроки-бесіди: про що, про кого і як "розповідають" художники: — пейзаж; — натюрморт; — анімалістичний жанр; — образ людини в мистецтві (стислий огляд); — побутовий жанр (на рівні ознайомлення)

Фіксація термінів у словнику. Замальовки. На рівні оглядової розповіді-бесіди з акцентом на сприйняття художньої форми (художніх засобів вираження) і відчуття емоційної тональності, настрою у творах образотворчого мистецтва. Можливі екскурсії до художніх музеїв, в майстерні професійних художників

2. Основи кольорознавства. Багатство колірних відтінків, одержаних шляхом: різнонасиченості (розбіл в гуаші, освітлення в акварелі, замутнення чорно-сірим); ускладнення палітри

Гармонія колірних співзвуч заснована на використанні: споріднених колірних тонів (теплих і холодних, інтенсивних і м"яких);

колірних відтінків одного (певного) колюру; контрастів додаткових кольорів (яскравих, інтенсивних і

м'яких, пастельних)змішуванням між собою хроматичних кольорів

2-3

• "Чудовий ранок — молодий і

ніжний".

• "Сіяють зорі, місяць сходить із синьої височини"

• Хмара грізна (чорнохмарище) • Радість і сум при роди (або: Які фарби у погоди?)

• Зелена (будь-яка інша) палітра:

• Зелений сон; "А навколо синій вечір сині чари розпустив"; "Я стільки сонця в очі взяв" та інше

• Серед поля мак

розцвів (або:

• Білка спить у

синім лісі;

• Одяг для папуги та інше)

Гуаш, акварель

Гуаш, акварель

Гуаш, акварель

Вправи і короткотермінові завдання асоціативного характеру на створення палітри кольорів (з урахуванням виражальних можливостей кольору).

Можуть являти собою окремі завдання

або включатись у

структуру уроку

відповідної тематики

впродовж навчального року,

3. Поняття про нюансний (живописний) колір. Набуття навичок отримання кольору із нюансним переходом (в акварелі — перетіканням) кольору в колір. На початковому рівні: переда-

вання об'єму округлих предметів кольоро-тональними засобами та перспективної зміни

кола в предметах циліндричної

та конічної форми

1

• Золотокоса осінь

(або: Жовтопад). Осінній натюрморт

Акварель

(можливо, гуаш) Акварель

(можливо, гуаш)

Малювання за спостереженням натури та з натури: осіннього листя, овочів, фруктів; в натюрморт можливо включення

предмета простої

циліндричної або конічної форми

4. Виражальні можливості кольору: свідомий вибір теплого, холодного або контрастного колориту, створення певної гами для передавання "настрою" пейзажу. Усвідомлення залежності кольорової гами від освітлення.

Стосовно простору: поняття про перспективне зближення паралельних горизонтальних ліній, що йдуть у глибину, та значення напряму падаючих від об'єктів тіней для визначення положення джерела світла щодо зображуваного

2-3

Осінь за вікном: • Осіння мряка • Свято осені

Зимова казка • Завесніло вже довкола (або: Свято весняної природи; "Білі каштани любі мені" тощо)

Акварель по

вогкій основі

Гуаш; акварель (робота окремими мазками). Для декоративного пейзажу — аплікація.

Гуаш; акварель (робота окремими мазками); можливо — кольорова (краще пастельна) крейда, гуаш, акварель, різновиди аплікації; комбінованих технік

На вибір учителя — можливе виконання окремих пейзажних композицій за мотивами музичних творів, створення малюнка в реалістичній або декоративній манері

5. Передавання плановості простору за допомогою просторових явищ: розміщення об'єктів по вертикалі картинної площини, зменшення та загороджування; далі — шляхом використання кольоротональних

засобів (на рівні першого

ознайомлення).

Використання колірної гами для передавання певного стану (природи), настрою. Передавання основної будови та

характеру силуетної форми: людини, тварини, архітектурних

споруд тощо

5-6

Край, де я хотів би побувати: • Краю мій любий, краю мій рідний (або: "Беру різнобарвну палітру і землю малюю мою")

• В далекій пустелі

• По снігу на оленях

• Подорож до моря

("Біліє парус одинокий на морі в синім

тумані .")

Я в Карпати закохалась

Гуаш, акварель

Гуаш, кольо-

ровий папір

Гуаш, кольо-

ровий папір

Гуаш, акварель

1. Набризк: абриси гір виривають з аркуша

паперу певного

формату. Для

роботи викорис-

товують залишену від вирваного

формату частину, послідовно

переміщуючи її угору (також

праворуч —

ліворуч)

2. Заливка фарбою і зміною тону та кольору

Для набризку зручно

використовувати зубну щітку. Можна замінити набризк

тампонуванням поролоном, торцем щетинного пензля, домагаючись

розтягнення тону по планах

6. Відмінні особливості будови дерев, рослин. Усвідомлений вибір засобів художньої виразності для передавання характеру форми (пляма, лінія, штрих тощо) та створення образу. Декоративна насиченість силуетної форми (деталями, фактурою). Видозмінення форми під впливом вітру (дерево в стані спокою та русі)

1-2

Як живуть дерева? • "Твердими вузлуватими руками вхопився дуб за землю" • Танок берізки • "Шелестять тополі на світанні, скільки в тому шелесті краси!" • "Над ставом верби миють коси" • "Вітер в гаї нагинає лозу І тополю".

Гуаш, акварель (робота без олівцевого контуру).

Туш, паличка (перо), однокольоровий фломастер, круглий пензель. Плямографія. Ниткографія. Комбіновані техніки

Для вирішення поставлених завдань, окрім перелічених, підходить ряд вказаних вище тем (наприклад, пейзажі)

7. Естетичний характер силуетної форми та відмінні особливості будови предметів побуту, архітектурних споруд

Пріоритетна роль форми у створенні художнього образу посуду, будинку. Модифікація (видозміна) форми.

Узгодження декору з формою

1 1

• Що може розповісти про себе будинок? • Архітектурні споруди у казці (або: Кому належить будинок?)

Придумаємо гарний посуд (або: що робить посуд гарним?)

Зображення на площині (фарби, графіка, аплікація, колаж). Можливо — високий вирізний (за контуром будинку) рельєф Кольоровий пластилін, глина; Рельєф у техніці "торцева стрічка"

Гуаш, акварель,

аплікація

(різана)

8. Сприймання:

передавання основних особливостей будови і характеру руху

тварин. Пластична виразність силуетної форми, її декоративна насиченість, художньо-образна характеристика

3-4

Світ тварин у мистецтві

• Вірні друзі

• Кіт-воркіт (або:

"ВІє вітер з-під

воріт, у воротях

сірий кіт")

• Карнавал картин

• Здрастуйте звірі, малі і великі!

Ліплення (пластилін, глина)

Гуаш,

кольоровий папір

Гуаш, акварель

(круглий

пензель, тампон,

палець); графіка

Графіка.

Варіант: естамп

(друк по

аплікації);

робота пензлем;

рвана та різана

аплікація

Бажані спостереження за тваринами (в

зоопарку, в цирку,

на фермі тощо; на

уроці — перегляд

слайдів).

Малювання "від плями". Робота одразу

пензлем, пальцем на тему музичного твору "Карнавал тварин" К.Сен-Санса. Розтяжка одного (темного) кольору

9. Сприймання (на рівні ознайомлення).

Основні пропорції та особливості будови людини, передавання руху фігури людини, пластичної виразності силуетної та об'ємної форми. Засоби створення виразного портретного образу (на елементарному рівні)

4

Уроки-бесіди:

Людина в мистецтві (фігура, портрет, побутовий

жанр, образ жінки, спорт у мистецтві)

• Малюємо людину

• Людина в русі

• Спорт і рух Портрети казкових богатирів

Графіка, ліплення, гуаш, акварель, комбінована техніка

Вправи. Використання рухомої моделі ("слухняних чоловічків"). Акцент на виразності характеру казкового героя

10. Сприймання: — художній образ в народному декоративному мистецтві. Засоби художньої виразності.

— порівняння художнього образу у творах мистецтва, виконаних у реалістичній і декоративній манері; — поняття про декор як про засіб наповнення й збагачення форми. Початкове освоєння прийомів петриківського розпису

Свідома переробка реальної форми і реалістичного кольору в декоративні на площині та в просторі. Використання виражальних прийомів художньої обробки паперу для виявлення декоративної образної характеристики образу

4-5

Уроки-бесіди (на рівні стислої оглядової розповіді): українська художня кераміка

(Опішня, Косів, Васильків та ін.). Петриківка. Ознайомлення з творами К.Білокур, М.Тимченко, Є.Миронової та ін. Народна глиняна іграшка (українська, російська, середньо-азійська). Національний костюм (на рівні ознайомлення).

Декоративні образи рослин, квітів, дерев (пейзаж), птахів і тварин, людини, а) на площині: казкові квіти Петриківки; осінні (будь-які інші) квіти; декоративний пейзаж; образи фантастичних істот; б) у просторі: чудо-звірі; новорічне панно; символи року тощо

Гуаш; аплікація; колаж; витинанка; ляпкографія, комбіновані техніки тощо.

Ліплення (пластилін, глина, інші пластичні матеріали); об'ємна і напівоб'ємна паперо-пластика

Бажані екскурсії до краєзнавчих музеїв, в місця розміщення художніх промислів, у майстерні народних майстрів. Акцент на сприйняття художнього образу, художніх засобів вираження.

Замальовки. Фіксація термінів у словнику.

За мотивами творчості М.Примаченко

За мотивами творів народних майстрів кераміки та народної глиняної іграшки. Образи тварин (зодіакальні символи за східним календарем)

11. Принципи, прийоми та засоби організації композиції (у тому числі декоративної): свідомий вибір елементів композиції і формату аркуша; підпорядкованість форми та розміру елементів композиції формату;

5-6

Мама в інтер'єрі. Люблять добру казку люди.

Гуаш, комбінована техніка з використан-ням графічних матеріалів; аплікація (можливо, з використан-ням напів-об'ємних елементів), колаж.

Для вирішення тих або інших композиційних завдань, окрім перелічених, підходить більшість раніше наведених тем

Страницы: 13 14 15 16 17 18 19

Цікаве про педагогіку і навчання:

Функціонально-смислові типи мовлення
Функціонально-смисловий підхід у методиці усного та писемного мовлення забезпечує розвиток у дітей і таких характеристик, як інтонування мовлення, значення та функціонування лексико-граматичних явищ ...

Вправи і завдання для формування правильності мовлення молодших школярів
Початкова ланка школи відіграє значну роль у формуванні в молодшого школяра повноцінної навчальної діяльності, одним з основних компонентів якої є рівень розвитку мовлення молодших школярів – необхід ...

Сімейне виховання

Сімейне виховання

Загальновідомо, що становлення повноцінної особистості дитини залежить насамперед від системи стосунків у сім’ї.
Музичне виховання

Музичне виховання

Найскладнішою проблемою сучасної загальноосвітньої школи є забезпечення художньо-творчого розвитку учнів.

Головні теми

Copyright © 2019 - All Rights Reserved - www.educationua.net