Петриківський розпис у роботах видатних майстрів

Педагогіка » Використання технік декоративного розпису у формуванні творчої особистості на уроках образотворчого мистецтва » Петриківський розпис у роботах видатних майстрів

Неможливо уявити українське декоративне мистецтво 60—80-х років без петриківського підлакового розпису. На всіх міжнародних виставках вироби петриківців мають незмінний успіх, вони стали символом українського орнаменту 1958 р. було організовано цех підлакового розпису, що згодом перетворився на фабрику художніх виробів "Дружба". Тут випускають тарелі, шкатулки, невеличкі скриньки. Соковитий петриківський орнамент по-новому зазвучав на чорному тлі виробів. Великого поширення набуло в Петриківці створення виточених із дерева ваз найрізноманітніших форм, кухонних наборів, дощок, ложок. Природний теплий колір дерева служить фоном, який покривають червоно-чорним, зелено-коричневим, жовтогарячим розписом. Завдяки цьому посилились колірні та виражальні засоби малюнка. Над удосконаленням їх працюють учні Тетяни Пати — Ф. Панко, В. Соколенко, художники О. Пікуш, Г. Самарська та ін.

Майстри-петриківці Марфа Тимченко, Галина і Віра Павленко, Віра Клименко-Жукова утвердили в українській фарфоровій промисловості самобутній та оригінальний стиль, що сформувався на основі петриківського розпису.

Поступово утверджувалося індивідуальне мистецтво талановитих майстрів «мальовок», зокрема Тетяни Пати, Надії Білокінь, Ярини Пилипенко, Надії Тимошенко, які все своє творче життя присвятили цьому виду народного мистецтва, зберігаючи і розвиваючи його традиційні риси. Вони одні із перших відчули мистецькі можливості нового матеріалу — паперу і тонкотертих анілінових фарб. В їхніх роботах насамперед привертав до себе увагу збереження природної чистоти, яскравості анілінових барвників. Мазки тонкого пензля, нанесені ледь помітним рухом, дають можливість створювати своєрідні ажурні композиції. Загадковий світ барв і образів, тонке відчуття кольору бачимо в роботах Ярини та Софії Гоменюк. Привертають увагу фантастичні квіти Я. Гоменюк у розписах "Квітка, що розкрилась", "Квіти, що танцюють", "Осінній віночок". її роботи — це своєрідне сприйняття навколишнього світу та відтворення його в образах.

У творах С. Гоменюк відображені казкові фольклорні враження, передані через небачені, народжені уявою майстрині квіти. Це "Осіння квітка", "Голубочки", "Красуня", "Закосичена" тощо. Далеко за межами нашої країни відомі імена народних художниць Параски Власенко, Ганни Собачко-Шостак, Марії Приймаченко, Лизавети Миронової та ін.

Для тих, хто хоче серйозно опанувати основи петриківського розпису, просто необхідно досконало вивчити особливості творів відомих майстрів старшого покоління таких, як Тетяна Пата, Надія Білокінь, Ярина Пилипенко, Надія Тимошенко, Параска Павленко. Їхні твори характеризуються композиційною злагодженістю рослинних мотивів, безпосередністю художньої мови і, найголовніше, наполегливим збереженням типових елементів настінного малювання.

Мистецтво петрикiвських народних умiльцiв - це гордiсть Дніпропетровського краю. В їх композицiях часом можна побачити химернi, фантастичнi форми рослин, квiтiв, ягiд, овочiв, метеликiв. У великих панно трапляються зображення птахiв, яких немає в природi.

В кожної петриківської майстрині свої улюблені сюжети. У Надії Білокінь — цибульки, двоколірні «яблучка», кетяги калини, грона винограду. У Параски Павленко — пташки, квіти . Дивлячись на твори петриківського розпису, не перестаєш захоплюватися життєдайними силами українського народу, його невгамовним потягом до творчості й краси.

Композиції Марфи Тимченко з початку її творчості мали характер дуже близький до традиційних петриківських розписів. Це були, в основному, квітково-рослинні орнаменти. Колірна гама теж не виходила за межі традицій: червоний, зелений, оранжевий, жовтий. Та поступово майстриня розширює палітру: ускладнюється колірна гама, в композиціях з'являються птахи та інші персонажі ("Два півники горох молотили", "Купаються качаточка").

А тематика творів свідчить про те, що думки її весь час повертаються до рідного села (станкові роботи "Коло млина, коло броду два голуби пили воду", "На подвір'ї", "Ранок"; вази "Вітряки на полі", "Дари землі", "Хлюпочуться качаточка").

Вся її творчість в різні періоди життя грунтується на народній основі. Стилізовані реально існуючі рослини, квіти, птахи, тварини, прикрашені фантазійними квітами та типовими для народного декоративного розпису мотивами кучерявок, кручеників, цибульок тощо; людські постаті — узагальнені, позбавлені психологічної індивідуалізації, іноді дещо гумористичні. Станкові роботи будуються за своєрідною перспективою: то трохи згори, то — як театралізовані декорації, найчастіше — багатопланово, коли пейзаж розгортається вгору ("Дівчино, дай води напитись") або вглибину. Звичні квіти, птахи, тварини, буденні сюжети ("Ланка", "Хазяйка") трансформуються у незбагненне багатій уяві художниці, перетворюються на диво, що вражає невичерпною фантазією, оригінальністю образного мислення і світосприйняття. Василь Іванович Соколенко випускник Петриківської школи декоративного малювання. Мотиви для своїх орнаментальних композицій він бере як традиційні, так і стилізовані ним квіти та злаки. Охоче малює також птахів – реальних і фантастичних. Працює на папері, віддає перевагу стриманому, контрастному тональному вирішенню. Для колориту традиційного петриківського розпису характерне контрастне з'єднання основних і додаткових квітів спектра, причому переважають червоні і зелені фарби. Нині петриківські майстри, що мають уже визначену художню професійну освіту, часто виконують свої композиції в теплій або холодній гамі.

Цікаве про педагогіку і навчання:

Проблемний підхід до вивчення оптичних явищ
Революція в природознавстві, технічний прогрес сприяють швидкому розвитку наук, у тому числі й оптики. Потік інформації стає все більшим, і навіть спеціалістам важко його осягнути. Певна частина цієї ...

Модель комплексної педагогічної підтримки творчої самореалізації школярів у науково-дослідницькій діяльності
У випадку педагогічної організації і підтримки самореалізації творчого потенціалу учнів у їх дослідницькій роботі ми повинні були створити докладну модель діяльності, що включала б: а) загальну мету, ...

Сімейне виховання

Сімейне виховання

Загальновідомо, що становлення повноцінної особистості дитини залежить насамперед від системи стосунків у сім’ї.
Музичне виховання

Музичне виховання

Найскладнішою проблемою сучасної загальноосвітньої школи є забезпечення художньо-творчого розвитку учнів.

Головні теми

Copyright © 2019 - All Rights Reserved - www.educationua.net